MTBBelg >>> MTBRoutes.be MTB Reisverhalen Rode Lintjes
Italië
Transalp

Disclaimer
Al de verslagen die op deze website staan, zijn eigendom van hun respectievelijke schrijvers. Dus niets mag gekopieerd worden zonder hun toestemming.

De langste downhill praktisch (informatie van Jan Beyens)
1)Als je in de mogelijkheid bent, raad ik aan de trein te nemen. Indien meer dan 2 fietsers best de dag vooraf de stationschef verwittigen. Informeer naar de ‘Go pass’ voor 26 +, dan kost en ritje je slechts 220 bef. Een fiets dagkaart kost 150 bef. Als je dit een beetje aan boord weet te leggen sta je om 08.16 uur aan het station van Verviers. De Frans aandoende cafeetjes zijn dan al open, met een beetje geluk wat betreft het weer sla je eerst een croissant en een ‘chocolat chaud’ achter de kiezen en spring je dan op de bike richting Jahlay (via het centrum van Verviers volg je eerst autres directions, daarna Jahlay zelf). De rit gaat over asfalt, stijgt ongeveer 450 meter over een afstand van 12 km. Best te doen dus. Aan de kerk van Jahlay, ben je net over halverwege wat betreft de afstand. Wat betreft de klim zou je er bijna volledig zijn ware het niet dat een lange tweevaksbaan je niet eerst een dikke 200 meter lager brengt dan je al was. Maar goed, van hieruit nog slechts 10 km, naar Waimes (signal de botrange). Je volgt hiervoor richting Eupen tot op de grote weg, daar ga je rechts. Na 4 km passeer je het natuurpark van Botrange, je fietst nog een km verder, steekt de straat schuin links over (opgelet, want hier is terug veel verkeer, vooral bussen met toeristen) en zet een spurtje van 900 meter in tot aan de toren van het signal. Je bent nu op de hoogte van 694 meter en hebt 22 km op de teller staan.

2) Ben je met de auto, dan rij je van luik naar Theux en parkeer je best je auto aan het station. Als je van het station weg rijdt, steek je rechts de spoorweg over en begint aan een héél lange (5 km denk ik) steile klim. Echt wel steil hoor, het is een grote baan, er is een strook voor langzame voertuigen, dat zegt al genoeg denk ik. Op bepaalt moment passer je een middelbare school naam ken ik niet) hier ga je rechts af. Via kleinere boerenwegeltjes ga je is steeds steile klim, en korte dalingen richting Jahlay, waar je dan het vervolg van de rit aanvat zoals hierboven beschreven. Dit is zwaarder dan vertrekken uit Verviers, als je met de auto bent is dit wel de enige oplossing, tenzij je een extra chauffeur mee neemt die de wagen van Verviers naar Theux brengt.

3) Waimes, signal de botrange. Het Café hierboven is een afrader wat bediening betreft en belachelijk duur. Voor 20 cl vitel kreeg ik een rekening van 80 bef. (?) je vertrekt richting Eupen (van waar je kwam) over de grote weg voor een 150 tal meter en dan ga je links het bos in. Vanaf hier volg je het road boek. Klein foutje echter, na de afdaling vanaf ‘le petit norman’ moet je stukje omhoog via de weg. Roadboek spreekt hier van 300 meter, maar dit is niet juist. Ik schat dat het ongeveer 500 meter moet zijn. Ik kon het vorige keer niet meten aangezien mijn ongelofelijke cateye weer in staking was. In ieder geval moet je tot boven rijden en pas inslaan als je rechts een boerderijtje met schuur ziet staan. Staar je niet blind op wat het roadboek verharde weg of grind noemt. De kwalificaties voor dit soort ondergrond liggen in Vlaanderen blijkbaar anders dan in de Belgische Ardennen. Rode draad door het parcours is de Hoëgne, het riviertje dat je van begin tot einde vergezelt, als je deze meer dan 3 km kwijt bent, keer je best terug. Op bepaalt moment krijg je keuze tussen links of rechts van het water te rijden (stroomafwaarts), je kiest best rechts te blijven (je moet dus NIET over de brug), de linkerkant lijkt me eerder iets voor rotsbeklimmers en speleologen. Ik heb het geprobeerd en heb meer dan één uur gedaan over 2 km. Uiteindelijk ben ik de rivier toch mogen doorkruisen.

4) Verder zitten er weinig addertjes onder het gras, het geheel is uiteindelijk niet te moeilijk en laat je echt de mogelijkheid van de natuur en de variatie ervan te genieten. Probeer dat ook te doen. Neem wel voldoende eten en drinken mee, onderweg kan je niets kopen. De hele rit duurt ongeveer 3.5 uur. In Theux heb je elke 2 minuten na het uur een trein richting luik, van daaruit kan je naar elk Belgisch station. Douches zijn er niet, aan het treinstation hangt een tuinslang buiten, één keer mocht ik deze wel gebruiken van de stationschef, een andere keer niet. Ik heb het toch gedaan, want hij kan dat toch niet zien van waar hij zit en aangezien hij alleen is kan hij zijn post niet verlaten. Hou er rekening mee dat erg vuile fietsen niet op de trein komen. Idem voor ‘dirty bikers’. Boven je waimes kan het soms wat waaien, als je dan wat bezweet bent krijg je vlug kou, windvestje is een aanrader. Er zijn veel afdalingen door dicht beboste stukken, een helm vin ik zelf een must. Bril met licht glazen houd niet allees modder en stof uit de ogen, maar heeft mij al meermaals gered van een tak(je) in het oog. Bergop rij ik met vrij harde banden, downhill vrij zacht. Dit laatste heeft me een groter gevoel van comfort (dit lijkt wel reclame voor maandverband) maar beschermt toch wel extra tegen lek rijden. Extra band per biker is wel een must, er zijn veel grote en scherpe stenen.

5) Op het einde kom je in een klein dorpje net voor Theux, vanaf daar is het een km of 6 naar beneden over asfalt. Het dorpje lijkt stil en verlaten maar steek aub de kruispunten niet over zonder kijken, er wordt hard gereden. Theux zelf heeft een 5 tal cafeetjes annex restaurants waar één en ander op de kaart staat, of het echt lekker is zou ik niet weten daar ik vegetariër ben en het begrip aldaar nog steeds op zijn uitvinder zit te wachten.

Informatie van Daniel Vleugels dat misschien handig kan zijn:

Douchen kan in Hall Omnisport, Avenue du Stade, Theux.
Cafetaria 087 539201 ( ge moogt dag & nacht bellen, ze nemen toch niet op )
Secretariat 0477 900201 ( daar nemen ze wel op )
douchen is mogelijk mits afspraak en 50 bf per pers.